woensdag 4 december 2013

Rijden op lucht?

Van Teignmouth tot Exminster : niemand heeft zoveel invloed gehad op het pad van vandaag als ingenieur Brunel. Een van zijn vele baanbrekende projecten was de spoorweg die het zuidwesten van Engeland en Cornwall ontsluit. Die loopt grotendeels door het binnenland maar blijkbaar was het praktischer om voorbij Exeter even de kustlijn te volgen.

Brunel was zich bewust van de impact van de spoorlijn, dus voorzag hij een wandelpromenade en bruggen en tunnels voor vissers en zo, om het verlies van een stuk strand te compenseren. En die promenade werd ook gebouwd... behalve langs de domeinen van twee landlords die de inkijk van de lagere klasse helemáál niet zagen zitten.

Het meest revolutionaire was de aandrijving. Die gebeurde met een grote vacuümbuis opzij van het spoor. Daarmee werd de trein "vooruitgezogen" zoals kokertjes met brieven in een buizenpost. Het systeem deed het uitstekend (100 km per uur en dat in 1847 / geen roetwolk over de passagiers) maar moest wegens materiaalproblemen stopgezet worden.

Het tweede deel van de tocht liep door het terrein van de graaf van Devon. Met inkijk op het domein natuurlijk. En langs het Exe-kanaal.

Helemaal te voet naar Exeter (de hoofdstad van county Devon) zag ik niet zitten. Te druk. Dan maar liever de dag afsluiten met een stuk door het moeras van Exminster.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten